mieslot.reismee.nl

Adelaide - Tasmanië

Hello family and friends!

Hopelijk gaat 't vandaag langs de highway (de enige plek met internetverbinding in dit deel van Tasmanië) lukken om ons verhaal naar jullie te mailen!!! Op Tasmanië heeft Optus, de internetprovider, niet zo'n goed bereik en ik heb dus al 1 week geen internetverbinding.

In ons vorige verhaal waren we op weg naar Adelaide, en 'nee', ik was niet degene die de autocrash had veroorzaakt! In Adelaide heeft Mies het South Australian museum bezocht met de jongens, terwijl ik 2,5 uur voor mezelf had en lekker door de winkelstraatjes heb geslenterd en geshopt. Er stonden diverse muzikanten op straat, o.a. een Hellsangel met prachtige dwarsfluitmuziek! Tevens was er dat weekend straattheater met allerlei leuke optredens die veel bekijks hadden. Op straat sprak een mevrouw ons aan, die 42 jaar geleden vanuit Ridderkerk naar Adelaide is verhuisd. Zij was al 30 jaar niet meer in NL geweest, maar volgde elke avond nog trouw het NL nieuws. In Adelaide hebben we onze camper ingeleverd bij Apollo. Vervolgens met de taxi naar het vliegveld en van Adelaide naar Melbourne en van Melbourne naar Tasmanië gevlogen. Met de taxi kwamen we pas rond 23.00 uur aan in het hotel 'de Prince of Wales' (wijk Battery Point) in Hobart, de hoofdstad van Tasmanië. De jongens waren doodmoe en zijn meteen gaan slapen. Mies en ik hebben nog lekker een paar Tassie biertjes in het café van de bar gedronken waar het gezellig druk was.

De volgende ochtend rustig aan wakker geworden, ontbeten en richting centrum gelopen. Hobart ziet er heel knus en gezellig uit met zijn leuke cottage huizen! Via Arthur Circus naar Salamanca Square gelopen. Super gezellig met allemaal art winkeltjes, terrasjes en levendigheid. Via de Lonely Planet een stadswandelingetje gemaakt en het Tasmanian Museum bezocht. Na een lekkere koffie en tosti verder gelopen naar Elisabeth St. Pier waar twee zwarte schepen aan wal lagen van de Sea Shephard (milieu activisten die tegen de walvisjacht in Japan strijden én met succes omdat de Japanners de walvisjacht voor min. 1 jaar en hopelijk langer hebben opgeschort). Er hingen NL vlaggen op de schepen en bij navraag bleek dat NL veel steun geeft aan de Sea Shephard. De kapitein blijkt zelfs een NL te zijn! Buuf Paul: had jij in het verleden interesse om bij hen een tijd vrijwilligerswerk te doen of was dat bij een concollega? Op de Elisabeth St. Pier hebben we 's avonds heerlijke Fish and Chips gegeten bij Fish Frenzy. Volgende ochtend is Mies onze blauwe Ford Falcon op gaan halen bij het vliegveld en heb ik samen met de jongens door de gezellige straatjes gewandeld en overheerlijke koffie, milkshakes en taartjes gegeten bij de welberoemde Jackman & McRoss. Een paar uur later kwam Mies ons ophalen in een bijna splinternieuwe sportbak om onze reis van Hobart te vervolgen naar Bruney Island.

Als laatste hebben we in Hobart nog de hoogste berg bezocht, Mount Wellington die 1227 meter hoog is. Prachtige views van de stad en hier lag zelfs nog een beetje sneeuw die de week ervoor was gevallen, zie foto! Omdat er weinig winkels op Bruney Island zijn, hebben we onze inkopen gedaan in Kingston. Bij de supermarkt schampt een vrouwtje uit 1927 onze auto..... Maar goed dat Mies het eigen risico had afgekocht! Deb, ik wilde speciaal in Kingston boodschappen doen om vervolgens de Ferry via Kettering naar Bruney Island te pakken. Erg leuk om naast Hobart ook hier weer iets van jouw jeugd op te snuiven!

Even wat aardrijkskunde voor de geïnteresseerden:

• Tasmanië is qua grootte te vergelijken met Ierland en heeft 400.000 inwoners waarvan 40% in Hobart woont.
  • Bruney Island is qua grootte te vergelijken met Singapore en hier wonen 600 mensen (Singapore 4,5 miljoen).
  • Tasmanië is wat frisser dan het vasteland van Australië, maar hier hebben we toch steeds temperaturen gehad tussen de 19 en 27 graden met vnl. 's nachts fikse regenbuien.

Op Bruney Island hadden we een geweldig huisje 'the Tree House' voor 3 nachten gehuurd van Rob (Australiër) en Jolanda (Nederlandse!). Een super huisje midden in de natuur met uitzicht op zee!! Olof, dit was een hele goede tip! We vonden zelfs jullie stukje tekst nog in het guest book, precies 4 jaar geleden. We hebben op Bruney Island de vuurtoren Cape Bruney bezocht, een wijnboer die de meest zuidelijke wijn maakt, het Appelmuseum en een museum over ontdekkingsreizigers. Top excursie was de Bruney Island Cruise: een stoere boottocht van 3 uur langs kliffen, zeeleeuwen en albatrossen.

Vervolgens van Bruney Island met de ferry weer naar het vasteland van Tasmanië en doorgereden naar Geeveston waar we in een mooi Engels Cottagehuis hebben overnacht. Geeveston ligt bij het Hartz National Park en hier hebben we een paar prachtige wandelingetjes gemaakt. Momenteel verblijven we in Maydena, een houthakkersdorp, in een heerlijk huisje met Spa! Gisteren gegeten in een houthakkersrestaurant waar ze muziek van het genre Dolly Parton en Kenny Rogers draaien: 'sail away with me to another world'. Lekker oudbollig, vloerbedekking op de grond en houten schrootjes tegen de wand! :)
Gisteren 3 prachtige wandelingetjes gemaakt in Mount Field National Park waarin enorme joekels van eucalyptusbomen staan, één van wel 87 meter. De Russell Fall waterval was ook spectaculair!!! (zie foto's). De natuur is hier zo mooi en overweldigend, regelmatig hebben we het gevoel alsof we in een sprookje rondwandelen waarin we zelf de hoofdrol spelen met schitterende kleuren en heerlijke geuren......
De laatste avond hebben we subliem gegeten bij het woonkamerrestaurant van de eigenaresse van onze cottage in de backyard. Voordat we naar bed gingen, hoorden we een enorm gerommel, geluiden en lawaai bij de buren. Wij nog met de zaklamp door de ramen naar buiten geschenen zonder resultaat. Vanochtend hoorden we van de buren dat het geen echtelijke ruzie was, maar een possum die de gewoonte heeft om vanuit bomen op het dak te springen en een enorm kabaal te maken!

Tot nu toe hebben we de volgende dieren gezien in Tasmanië: diverse Echidna's (lijkt op een egel) en een Wallabi (hele kleine kangoeroe). Op ons verlanglijstje staan nog minimaal een Platypus (vogelbekdier) en de Tasmaanse Duivel (groot uitgevallen zwarte kat met 2 witte strepen). Wie weet kunnen we jullie die in het volgende verslag laten zien! We verblijven nog een week in Tasmanië en vliegen dan naar de Whitsundays.

See you later and no worries!
Goodday mates and a big hug!

Olof

Wat heerlijk om je uitgebreide verslag te lezen, Lianne! Je verslag brengt weer veel goede herinneringen naar boven. Wist je dat de meest zuivere lucht ter wereld op Tasmanië (westkant) is. Verder heb je volgens mij het meeste kans een platypus bij avondschemering te zien en de Tasmaanse duivel wordt echt een uitdaging omdat die volgens mij in het wild bijna niet meer voorkomt (door een soort besmettelijke kankervorm in het gezicht waren ze een paar jaar geleden bijna uitgestorven). Misschien zien jullie de Forrest kangeroo (de grootste kangeroo ter wereld).
Geniet ze!!!

Wil, Anique, Wouter & Lieke

Hey,
wat weer een fantastisch verhaal met mooie foto's, het is net een film. Volgens mij zat op de Sea Shephard de vrouw van Martijn Krabbé, maar zij zou een dezer dagen weer naar NL vliegen. Veel reisplezier. Liefs uit Baarlo.

Jan, Nicole & kids

Wat een geweldig avontuur beleven jullie!
Erg leuk dat jullie zo uitgebreid verslag doen;
geniet nog lekker verder, wij volgen jullie!
Heel veel groetjes uit Helden!!

Mariet en Pap

Lieve wereld reizegers,
Hier een bericht uit Baarlo.Wat een vakantie hebben jullie,prachtig om alles met jullie mee te maken.
Met mijn arm(Mariet) is het niet al te best.Jullie horen het wel als jullie weer terug zijn.Nog een hele fijne vakantie.Tot ziens!!!

Elisabeth

Wat leuk om op deze manier jullie reis mee te beleven! Jullie zien er echt super ontspannen uit.
Ik heb trouwens heel erg gegriezeld bij die huntman...
Veel groeten, Elisabeth

floor

He brother and family, ben toch wat jaloers als ik dat allemaal zo lees en ik zou zo mijn tas pakken en ook gaan, geweldig hoor. Jullie zien er vol tevredenheid uit en de jongens doen goed mee hoor. Nog even en dan is Misha jarig in Australië dat maakt toch ook niet iedereen mee. Geniet van de ervaringen en nog 2 weken en we zien jullie weer in lente-holland hi hi .
Dikke kus Floor

Monique, Marcel, Luna en Dalí

Hai friends, wat een onwijs leuke verhalen en mooie foto's. Bij stukjes van jullie verhalen komen de herinneringen die ik met Marian in Australië heb gehad helemaal terug. Nog lekker genieten en tot snel in het mooie Holland:-)!!
Dikke kus van ons.

Ria

Hello family,
Wat een prachtig verhaal en geweldige foto's, het is net of je zelf mee bent op reis met jullie.
Geniet er nog even van, want de tijd vliegt nu.
Als jullie weer in Holland komen dan staat hier ook alles in bloei, dus is de overgang niet zo groot.
Heel veel plezier nog daar !!

Ria

Trudy

Hoi, Wat ziet het er weer fantastisch uit die mooie foto's. En weer een bijzonder reis verslag.
Lianne, thuis ligt het vakblad kleur en stijl op je te wachten met een interview met Anke van Luyt. En in het volgende nummer komt Martijn Maas er in met een interview. Nog een hele fijne tijd daar met z'n 4en. Liefs

Pieter

Hoi,

Leuk om alles van jullie te horen.
Ik heb nauwelijks tijd gehad om alles te lezen.

Momenteel is deze week de Stille Omgang en de Mirakelweek. Een heel drukke maar ook mooie tijd.

Veel plezier nog!

GRoet,
Pieter

Germa

Hallo allemaal,

Even een speciaal berichtje voor Misha die morgen jarig is!!! Hiep, hiep hoera,Misha met je 5e verjaardag! Wat bijzonder dat je je verjaardag in Australie viert zeg! Hebben ze daar ook lekkere taartjes, want die gaan jullie toch wel eten?

Hoe is het met je broertje en met papa en mama? Zeg maar tegen ze dat ik heel erg geniet van jullie verhalen en avonturen. Ook de foto's zijn fantastisch, jullie staan er veel op en zo te zien hebben jullie het helemaal naar je zin. Je zult wel geen zin hebben om weer naar te school te gaan? Of juist wel om je vriendjes alle verhalen te vertellen die jullie beleefd hebben!
Misha, maak er maar een hele leuke dag van met papa,mama en Marijn en nog even lekker genieten want nog een paar dagen en dan komen jullie weer terug in Nederland. Maar goed nieuws, hier schijnt de zon ook, en wordt het bijna lente!

Veel plezier en een dikke verjaardagskus!

Groetjes, Germa