mieslot.reismee.nl

Grampions - Barossa Valley - Flinders Ranges

Hi mates!

Afgelopen donderdagavond tot zaterdagmorgen zijn we in The Grampions geweest.
Het was meteen een stuk warmer in de binnenlanden (32 graden) vergeleken met de kust van the Great Ocean Road. Na een rit van 348 km kwamen we om 19.00 uur aan op de camping. Gelukkig hadden we via de IPad onderweg al een reservering kunnen maken, want de campingrecepties zijn dan meestal al gesloten. De wilde kangoeroes liepen tussen de geparkeerde campers door! Vanwege de overstromingen bleek 2/3 deel van het National Park gesloten te zijn. Op één van de foto's krijg je hiervan een beeld, tevens van de kapot geslagen wegen. Vrijdagmorgen hebben we een mooie wandeling gemaakt en weer diverse kangoeroes en emus gezien. Vrijdagmiddag lekker relaxed op de camping en de was gedaan. De jongens hebben gefrisbeed, heerlijk in het zand gespeeld en takken verzameld om 's avonds marshmallows te roosteren op een kampvuurtje. Mies heeft gedurende het spelen van de jongens nog een individuele wandeling gemaakt naar de Clematis Falls en is doorgelopen naar de top.

Zaterdagmorgen doorgereden naar het wijngebied Barosso Valley.
Dit landschap geeft weer een heel ander stuk natuurschoon bloot: een en al wijnranken van diverse wijnboeren waaronder Jacobs Creek. Wij hebben een wijntour gedaan en hebben ons laten rijden en zijn bij 4 particuliere wijnboeren geweest: Gibson, Liebich, Villa Tinto en Langmeil. De wijntoer was lekker en gezellig. We hadden verwacht dat er meer uitleg over de wijnfarm het wijnproces zou worden gegeven. Dat was niet zo: we konden veel wijn en port proeven en uiteindelijk natuurlijk kopen. Barosso Valley heeft vnl. rode wijnen (Shiraz en Cabernet Sauvignon) en ook een paar witte waarbij de Riesling weer aan populariteit toeneemt. Misha en Marijn hadden gehoopt 'kinderwijntjes' te mogen proeven, maar op kids waren ze niet ingespeeld helaas. Ik heb het nog geprobeerd met 2 wijnglazen plus een fles water, maar daar trapten ze niet in....... Op de camping nog een duik genomen in het zwembad en lekker wat shrimps en kangoeroevlees (erg lekker en mals!) op de BBQ gegooid. Nog een leuk gesprek gehad tijdens het koken/eten met een man uit Melbourne die ons een glas wijn aanbood. Hij was met een heel cricketteam op pad voor een vijfdaagse wedstrijd.

Maandagavond zijn we aangekomen in Flinders Ranges. Onze verwachting was een desolate terracotta zandbak aan te treffen, maar het was veel groener en aangekleed met bomen, planten en bloemen dan dat we verwacht hadden. Dit komt vnl. door de slechte zomer die ze hier hebben gehad met veel regen. De afgelopen 10 jaar blijkt het hier niet/nauwelijks geregend te hebben! Eerste dag rond de 40 graden, dat kon je meteen ook merken aan de veelheid van insecten, vnl. sprinkhanen op de camping. De tweede en derde dag was het gelukkig rond de 26 graden. Flinders Ranges is een prachtig National Park waarin de aboriginals geleefd hebben en waar we een hike van ruim 8 km hebben gemaakt. In het begin zat Marijn te miemeren dat hij moe was, maar met het vooruitzicht op een ijsje en het feit dat hij de 'baas' mocht zijn, voorop mocht lopen en wij achter hem aan moesten lopen, maakte toch dat hij de finish glansrijk haalde! Weer leuke Australiërs zus Christine en broer Mark ontmoet. We hebben diverse kangoeroes, geiten, vogels, spinnen en een slang gezien. Gisteren met Ian Carpenter, de Bushman, een 4WD-tour van ruim 5 uur door Wilpena Pound gemaakt. Margreet: volgens mij dezelfde bushman die jullie hadden!!! Ian kent de omgeving op zijn duimpje alsof hij zelf een aboriginal is. Hij heeft ons 3 verschillende soorten kangoeroes (rode, grijze en euro) laten zien, emus, diverse hagedissen, giftige/niet giftige planten, boomschors waarmee je een vuurtje kunt aan krijgen en wax uit de Cyprusboom waarmee je in combie met emu-vet een helend huidzalfje kunt maken. Verder heeft hij heel veel verteld over de oorsprong van het gebergte, de aardlagen en afzettingen van stenen en mineralen. Ian is een gepassioneerd mens die al zijn kennis met je deelt, een aanrader om een tour mee te maken!!!! Zie ook zijn website: www.flindersexperience4wdtours.com.au Terug op de camping weer een duik genomen in het zwembad. Na het eten zijn Misha en Marijn nog als 2 padvindertjes boomschors gaan zoeken in het caravanpark waarmee ze een vuurtje kunnen branden en scherpe stenen waarmee ze dieren kunnen vangen. Mies en ik moesten uitgebreid aan de boomschors ruiken en waren 'slachtoffer' waarop de scherpe stenen werden uitgeprobeerd....... Vanochtend om 09.30 uur ben ik achter het stuur van de camper gaan zitten op weg naar Adelaide. Ik heb mijn irrationele gedachte dat het eng is om de grote camper te rijden beet gepakt en kwam er in no time achter dat de camper prima te besturen is en dat het nog leuk is ook! In Hawker nog even een prachtig panorama waterverf schilderij van Wilpena Pound bewonderd (14 meter rond). Tip van Ian.

In totaal heb ik 215 km gereden, nu zit Mies achter het stuur om de overige 240 km te rijden. Kan ik de weblog weer even bijwerken nu we weer 3G-ontvangst hebben na 3,5 dag niet.

O ja....eergisteravond kwamen we er achter dat op onverklaarbare wijze alle 600 foto's van onze camera zijn verdwenen........ (grijpgrage vingertjes van de jongens die per ongeluk op delete hebben gedrukt?????). Gelukkig staat een (kleine) selectie hiervan op de weblog en op mijn IPad. Maar helaas een groot deel ook niet. We hebben nu een nieuwe fotokaart in de camera gestopt. Hopelijk kunnen de IT-collega's van Mies nog wat speur en herstelwerk verrichten op de oude kaart om foto's terug te vinden!

Nog maar 2 nachten slapen in de campervan ons gezellige en kneuterige huis op 4 wielen. Helaas gaan we 'm dan in Adelaide inruilen en beginnen we aan ons tweede deel van de reis, nl. met de auto naar 5 bed and breakfasts in Tasmanië!

Alaaf voor de carnavalvierders! See you later and no worries!
En speciaal voor mam vandaag een kaarsje :)

Wil, Anique, Wouter & Lieke

Hi Guys and Sis,

Misha en Marijn worden echte jagers, ben benieuwd naar de inhoud van hun schatkist als jullie terug zijn.
Ik ben vanmorgen vroeg al bij mam geweest met paarse tulpen ter ere van haar 75e verjaardag.
Wij gaan ons opmaken voor 4 dagen carnaval. Als je ook in de stemming wil komen moet je even naar de site van W-dreej. Zij hebben het LVK dit jaar wéér gewonnen met het liedje kom es kieke beej os!
Alaaf.
Liefs Wil, Anique, Wouter & Lieke

Trudy

Hoi daar, Wat een bijzondere verhalen en wat zien de foto's er geweldig uit. (Behalve die van de mega spinnen...) Maar het kan niet anders dan dat deze reis een super ervaring is. Heel veel lieve groetjes van ons.

Rob & Janine

Wat een mooie verhalen. De tijd gaat uiteindelijk toch wel snel. Wat jammer van die fotoos.

Linda Proce

Het is en blijft ontzettend leuk om jullie verhaal en alle ervaringen zo te volgen. De foto's vind ik geweldig. De great ocean road en de dieren; prachtig. Van spinnen ben ik niet zo gecharmeerd...
Veel succes met het tweede deel. Blijf genieten want voor je het weet...

Lfs Adelbert, Laura, Anna en Linda XXXX

moon en de mannen uit hellevoet

We zijn weer terug van de wintersport en gaan jullie verhalen weer volgen. Je schrijft er gezellig het is een plezier het te lezen en te volgen. Wat jammer van de foto's

Gerard en Femke

Hi, Jammer dat het nog steeds een rommeltje is in the Grampians. Maar gelukkig toch nog mooie dingen kunnen doen daar. Voor ons zit het er bijna op in Nieuw Zeeland, maar jullie gaan lekker verder met deel II in Tasmanië en de Withsundays. Wél gaan duiken hé!

Veel plezier nog met zn allen.

P.S. Is de tafel nog heel gebleven?

Gerard en Femke

Hi, ik was nog wat verder aan het lezen en zag dat je onze blog niet opkomt. Hierbij hopelijk het goede adres: http://femkeengerard.blogspot.com/